Rubriky
Vzdělání

Proč snídat?

Velká spousta lidí po ránu nesnídá, protože jsou buď ve stresu, nemají dostatek času, nebo si prostě už vycvičili žaludek na to, aby neměl hlad. Jiní zase snídani vynechávají, jelikož si myslí, že budou hubnout, protože vynechají „zbatečné” kalorie. To je ale velká chyba!
Tělo po celé noci, kdy nepřijímalo potravu, ale využívalo energii pro provoz vnitřních orgánu, potřebuje zásoby energie doplňit. Je také prokázáno, že lidé, kteří se snídani vyhýbají, bývají podráždění, nesoustředění a podávají celkově horší výkony. Kvalitní snídaně tělo po ránu pěkně nakopne a doplní energii na celý den.
ovocná snídaně
Jedná se o nejdůležitější jídlo dne, které by mělo představovat 20-25% celkového energetického příjmu. Kvalitní snídaně také pomáhá rozpohybovat metabolismus, takže je vhodná při dosahování křivek, po kterých toužíte. Když totiž vynecháte snídani, jste hladoví a chodíte častěji jíst spoustu jiných věcí. Kdežto v opačném případě, vám energie a pocit sytosti může vydržet až do oběda. Vědci také prokázali, že snídající váží v průměru o půl kila méně.
sáčky s čajem
Ideální je jíst hodinu maximálně dvě po probuzení. Snídně by měla probíhat v klidu. Je tak vhodné obětovat 20 minut spánku a užít si pohodovou a vyváženou snídani. Pod pojmem vyvážená je myšleno, že by neměla obsahovat nezdravé tuky, které žalůdek po ránu zatíží, a jednoduché cukry. Ideální jsou potraviny s nízkým glykemickým indexem a složitými cukry. To zajistí, že se snídaně bude trávit déle a my nebudeme mít tak brzy hlad. Můžeme si také dopřát celozrnné pečivo, cereálie (nevhodné je musli, které obsahuje velké množství cukru), vejce nebo třeba jogurt.
stůl po snídani
K pití si uvařte zelený čaj, který rozpohybuje metabolismus a probere Vás. Pokud jste velkými milovníky kávy a nedokážete se ji po ránu vzdát, dopřejte si ji alespoň po pár soustech jídla. Samotná káva na lačný žaludek není vhodná, protože postupem času způsobuje žaludeční potíže. Nevhodné jsou i banány z důvodu nadýmání.

Rubriky
Sport

Jak začít pravidelně sportovat?

Začínáte cvičit, abyste shodili nadbytečná kila nebo protože chcete být fit a vaše tělo sport potřebuje? Řekneme vám několika zásad, které platí pro pokročilé sportovce i pro ty, kteří teprve chtějí začít sportovat. Klíčem k úspěchu je, nastavit si reálné cíle a očekávání. No a pak jen:
kondiční běh.jpg
Vyberte si sport, který vás bude bavit
Je potřeba si zvolit sport, který vás bude bavit. Ideální je mít několik oblíbených pohybových aktivit, které můžete prostřídat v případě, že vás omrzí rutina nebo tělo bude potřebovat jinou zátěž. Je dobré se taky zamyslet nad tím, jestli inklinujete ke kolektivním nebo individuálním sportům. Každému vyhovuje něco jiného a u obou najdete klady i zápory. U individuálních aktivit se nemusíte na nikoho ohlížet a jdete sportovat kdykoliv se vám zachce. Na druhou stranu, pokud máte krizi a nechce se vám jít hýbat, skupina vás lehce přemluví.

Zvolte vhodnou frekvenci cvičení
Na začátku si neplánujte hned několik tréninků do týdne. Vícefázové tréninky nechte pokročilým a profi sportovcům. Naopak pokud chcete, aby na vás bylo sportování znát, nebude stačit jedna aktivita týdně. Lehce byste pak mohli sklouznout k tomu, že tréninky vynecháte úplně. Z počátku tedy volte 2-3 tréninky za týden. Frekvenci pak můžete zvýšit.rekreační plavání.jpg

Dbejte na správné provedení
Ať už jste pokročilý sportovec nebo začátečník, vždycky se snažte o co nejlepší provedení cviku, techniku hry apod. V plavání, squash, anebo posilování dbejte na kvalitu pohybu více než na kvantitu. U prvních tréninků je dobré si zaplatit trenéra. A opravdu ho najdete i pro všechny rekreační sporty. Pro běh, in-line bruslení i pro zmíněné plavání. Určitě se vám to do budoucna vyplatí. Pokud začínáte cvičit sami doma s vlastní vahou, snažte se nastudovat základní posilovací techniky a způsoby dýchání.
Namotivujte se
Způsob, jak se správně namotivovat ke sportování, je pro každého jiný. Takže jmenujme ty nejčastější. Kupte si permanentku na cvičení, pořiďte si nové sportovní oblečení, choďte cvičit s přáteli. A hlavně vydržte danou aktivitu pravidelně dělat minimálně několik týdnů. Jedině pak uvidíte první výsledky, které vás dále namotivují. Z cvičení si udělejte rutinu a naplánujte si ho do diáře stejně tak, jako si plánujete pracovní schůzku.

Za poznáním do Třeboně

Srdcem města je Masarykovo náměstí, kde můžete dodnes obdivovat domy s renesančními a barokními štíty. Za prohlédnutí stojí dům Štěpána Netolického, dům u Bílého koníčka, starou radnici s věží, renesanční kašnu nebo barokní mariánský sloup.
V domě Štěpánka Netolického najdete expozici věnovanou rybářství a také muži, jehož jméno nese. Se zakládáním rybníků začal právě on a jeho dílem je i legendární Zlatá stoka. Na náměstí navazuje komplex budov zdejšího zámku a přilehlý park. V prostorách zámku najdete i Dům přírody Třeboňska.
domy Třeboně
Nedaleko Masarykova náměstí se nachází kostel svaté Panny Marie Královny a sv. Jiljí a klášter, upravený v gotickém stylu. Z jiného soudku je zde pivovar Bohemia Regent, který je v původní podobě z 19. století, avšak tradice vaření piva v Třeboni je mnohem delší, první zmínka je ze 14. století.
mariánský sloup
Třeboňsko je protkané mnoha rybníky, první obejděte Svět, můžete to vzít naučnou stezkou nazvanou Cestou kolem světa, která je dlouhá asi dvanáct kilometrů, začíná i končí na náměstí v Třeboni. Můžete také Svět obeplout lodí, vyhlídková plavba trvá asi padesát minut. Příjemnou procházku slibuje Stezka zdraví, začíná u parkoviště za Hradeckou bránou a je dlouhá asi čtyři kilometry.
rybník na Třeboňsku
Další naučné stezky provedou turisty Třeboňskem , například okruh kolem rybníka Velký Lomnický vás seznámí se zdejším ptactvem a vodními živočichy. Za hezkého počasí se můžete svlažit v rybníku Svět nebo Rožmberk, případně vyzkoušet některý další v CHKO Třeboňsko, bezvadné koupání slibují i okolní pískovny. A, když by vám počasí nepřálo zamiřte do wellness centra lázní Aurora, jehož součástí je plavecký bazén a relaxační vodní prvky s mírně slanou vodou. Menší bazén je i v Bertiných lázních, ten však může veřejnost navštívit jen v omezeném čase. A další den můžete zajet do 40 kilometrů vzdáleného vodního světa Gmundu do Rakouska.